Sinds augustus 2022 heeft Google een nieuwe extensie op structured data van producten, zogenaamd de ‘pros en con’s. Hiermee kun je in de zoekresultaten binnen Google snel en eenvoudig de voor- en nadelen van jouw producten tonen. Werk je bijvoorbeeld met reviews, kun je hiervan de voor- en nadelen gebruiken (uiteraard mits dit beschikbaar is op jouw site).
Een voorbeeld van deze structured data, die ook in het voorbeeld van Google te vinden is;
<html>
<head>
<title>Cheese Knife Pro review</title>
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "http://schema.org",
"@type": "Product",
"name": "Cheese Knife Pro",
"review": {
"@type": "Review",
"name": "Cheese Knife Pro review",
"author": {
"@type": "Person",
"name": "Pascal Van Cleeff"
},
"positiveNotes": {
"@type": "ItemList",
"itemListElement": [
{
"@type": "ListItem",
"position": 1,
"name": "Consistent results"
},
{
"@type": "ListItem",
"position": 2,
"name": "Still sharp after many uses"
}
]
},
"negativeNotes": {
"@type": "ItemList",
"itemListElement": [
{
"@type": "ListItem",
"position": 1,
"name": "No child protection"
},
{
"@type": "ListItem",
"position": 2,
"name": "Lacking advanced features"
}
]
}
}
}
</script>
</head>
<body>
. . .
<p>Pros:</p>
<ul>
<li>Consistent results</li>
<li>Still sharp after many uses</li>
</ul>
<p>Cons:</p>
<ul>
<li>No child protection</li>
<li>Lacking advanced features</li>
</ul>
. . .
</body>
</html>
Momenteel worden de talen Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Japans, Pools, Portugees, Spaans en Turks ondersteund in alle landen waar Google beschikbaar is.
Google heeft enorm veel opties, en wellicht is dit een optie die voor jouw webshop niet eenvoudig te implementeren is. In dat geval gaat Google zijn best doen dit zelf in te vullen vanuit jouw shop. Echter zijn hier nadelen;