Categorie

Blog

Tags

GoogleMarketingSEOStructured data

Voor- en nadelen als nieuwe optie in Google structured data

Sinds augustus 2022 heeft Google een nieuwe extensie op structured data van producten, zogenaamd de ‘pros en con’s. Hiermee kun je in de zoekresultaten binnen Google snel en eenvoudig de voor- en nadelen van jouw producten tonen. Werk je bijvoorbeeld met reviews, kun je hiervan de voor- en nadelen gebruiken (uiteraard mits dit beschikbaar is op jouw site).

Een voorbeeld van deze structured data, die ook in het voorbeeld van Google te vinden is;

<html>
  <head>
    <title>Cheese Knife Pro review</title>
    <script type="application/ld+json">
      {
        "@context": "http://schema.org",
        "@type": "Product",
        "name": "Cheese Knife Pro",
        "review": {
          "@type": "Review",
          "name": "Cheese Knife Pro review",
          "author": {
            "@type": "Person",
            "name": "Pascal Van Cleeff"
          },
          "positiveNotes": {
            "@type": "ItemList",
            "itemListElement": [
              {
                "@type": "ListItem",
                "position": 1,
                "name": "Consistent results"
              },
              {
                "@type": "ListItem",
                "position": 2,
                "name": "Still sharp after many uses"
              }
            ]
          },
          "negativeNotes": {
            "@type": "ItemList",
            "itemListElement": [
              {
                "@type": "ListItem",
                "position": 1,
                "name": "No child protection"
              },
              {
                "@type": "ListItem",
                "position": 2,
                "name": "Lacking advanced features"
              }
            ]
          }
        }
      }
    </script>
  </head>
  <body>
    . . .
    <p>Pros:</p>
    <ul>
      <li>Consistent results</li>
      <li>Still sharp after many uses</li>
    </ul>
    <p>Cons:</p>
    <ul>
      <li>No child protection</li>
      <li>Lacking advanced features</li>
    </ul>
    . . .
  </body>
</html>
Voorbeeld van een zoekresultaat in Google met voor- en nadelen

Momenteel worden de talen Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Japans, Pools, Portugees, Spaans en Turks ondersteund in alle landen waar Google beschikbaar is.

Wat gebeurt er als ik hier niets mee doen?

Google heeft enorm veel opties, en wellicht is dit een optie die voor jouw webshop niet eenvoudig te implementeren is. In dat geval gaat Google zijn best doen dit zelf in te vullen vanuit jouw shop. Echter zijn hier nadelen;

  • Producten zonder pro’s en con’s zullen altijd lager ranken dan producten mét deze data. Jouw concurrentie die hier gebruik van maakt scoort dus relatief eenvoudig een stuk beter hierdoor.
  • ‘Aangeleverde’ structured data krijgt altijd de voorkeur, dan geautomatiseerde data
  • Google is slim, maar niet briljant; het kan dus zijn dat in de zoekresultaten van jouw producten voor- en nadelen worden benoemd die niet kloppen