Met ChatGPT als nieuwe ‘zoekfunctie’; is dit het einde van SEO?
In het kort, is SEO (search engine optimization) simpelweg zoekmachineoptimalisatie, oftewel; Hoe zichtbaar ben je op Google, Bing en dergelijke. Hoewel SEO niet nieuw is (Het principe bestaat al ruim 20 jaar), is het de laatste jaren sterk veranderd. SEO is belangrijk omdat hiermee wordt beïnvloed welke website, of welk product wordt getoond in de resultaten van de zoekmachine. Kortom, doe je niets aan SEO, wordt je website of product niet gevonden.
ChatGPT is een zogenaamde ‘chatbot’ waarin je jouw vragen kunt stellen, en ChatGPT een antwoord geeft. Maar het gaat – natuurlijk, want anders schrijven we hier niet over – veel verder dan dat. met ChatGPT kun je onder andere hele conversaties voeren, waarbij de chatbot daadwerkelijk (enigszins) menselijke interactie lijkt te plegen. Een korte lijst met wat ChatGPT zoal kan;
Het einde van SEO zoals we het kennen
Zoekmachines veranderen de manier waarop ze de resultaten tonen constant, en dit heeft natuurlijk altijd effect op hoe SEO werkt. Al langer spelen er veranderingen in deze markt door bijvoorbeeld de komst van chatbots en AI-assistenten zoals Siri of Alexa. Hierbij veranderde eerder al de manier waarop mensen online informatie vinden van “Hoe maak ik mijn eigen website?” in Google (of Bing) te typen, naar in plaats daarvan hun telefoon of apparaat vragen. Dit betekent dat traditionele SEO minder belangrijk is; De AI bepaalt zelf welk resultaat belangrijk is, mogelijk op basis van verschillende bronnen (websites). Sinds dat deze AI al bestond, wat maakt ChatGPT dan zo anders?
Er zijn veel redenen waarom ChatGPT de toekomst van zoekmachine optimalisatie enorm kan beïnvloeden (en naar ons idee ook zeker zal doen). Een gebruiker kan door middel van ChatGPT namelijk veel sneller een passend resultaat krijgen, dan dat dit tot zover mogelijk was met de reeds bestaande chatbots en AI zoals bovenstaand benoemd. Omdat ChatGPT gebruikt maakt van AI, bepaalt niet een algoritme zoals we dat kennen in SEO, maar een heel andere logica het resultaat dat de chatbot terug geeft. In theorie zou een splinternieuwe website zomaar als resultaat terug kunnen komen bij ChatGPT. Iets wat – met een nieuwe website – in Google dagen, weken of soms zelfs maanden kost, aangezien het bemachtigen van een toppositie niet eenvoudig is.
Sinds de introductie weet ChatGPT al verschillende markten en bedrijven te laten nadenken over de toekomst. Google ziet ChatGPT misschien wel als de belangrijkste concurrent sinds de start van de zoekmachine-gigant. SEO (en trouwens ook SEA) wordt wellicht compleet anders de komende jaren. Wat de nieuwe chatbot ook gaat doen, de mogelijkheden zijn ongekend, en het is zeker een software die we de komende jaren in de gaten gaan houden.
Benieuwd wat ChatGPT voor jouw website kan betekenen?
Wij komen graag met je in gesprek, en bekijken welke risico’s én kansen ChatGPT kan bieden voor jouw website. Neem vrijblijvend contact op >